このブログ内を検索可能

2017年6月25日日曜日

加速度作戦 発表に向けて1

そろそろ、加速度の実験に関する準備をせねばならん時期が近づいてきた。
これは我のもじどおり体を張ってがんばった分野なので、ここぞといわんばかりに成果を見せたい。このときのために我は飛び降り、そしてジェットコースターなど加速度(衝撃)のかかる体験を今年より行ってきた。
さて、実験の内容に関して、大まかに2種類に分けられる。
ジェットコースター部分と飛び降り部分。
前者はまあ、導入のような位置づけとする。
Gとは何かを説明する。理学部が大半のクラスなので、Gすなわち加速度のことくらいは誰もが知っている当然の話なので時間がないと省略。せいぜい1G=9.8m/s^2程度でよさそう。
それで画像などをあげながら各地のジェットコースターのGとその特徴を挙げていき、
必要に応じて挙手でもさせる。もちろん英語の授業なのですべて英語で。
たとえばこの部分を英語で表現するなら
「1G eqauls to the acceleration by 9.8m/s^2. When we ride a roller coaster, we feel this "G" because of the changing vector of velocity and that makes our body heavier. I will show you some of the images of a roller coaster such as "The Flying Dinosaur", "Steel Dragon2000", "FUJIYAMA",etc.」
こんな感じで口頭で発表することになる。まあ、我自身英語にはなれている方(とはいっても話すのは単語や節単位でしか出てこないし、ちょっと時間がかかる。英語難しいわ…。)
とにかく難しい表現ではなく、簡単な表現を使ったほうがくちからでやすいし、理解度も高い。

もう高校の文法とかは多少間違っていても問題ない。だが残念なことに入試の英語は文法を性格に要求されるんだが…。たとえば、何かのついて70語程度の英文で考えを述べなさい、とかいうのがあれば、とにかく自分の意見はうそでもいいから、文法にミスなく英語で書かねばならない、と高校では聞いた。この入試体制は見直すべきやな、うん。

だがもちろん大学に入れば、我々の学校ではそれほど東大や京大ほど英語が入試で難しかったわけではないにしろ、一定の水準を要求されることはいうまでもない。
もちろん英語で自分で文章を書くのもクラスによって要求されるし、英語でプレゼントか普通に。
そしてそれについてくるものも多数。さすが意識が高い…。
それで我は「書く」ことに関してはおそらくクラスの中ではトップレベルで、たとえばパートタイムジョブをするかしないか意見を述べよ、という文で、40分?くらいの制限時間が与えられたら、
だいたいこんな文章を書く。もちろん40分の間に考えを思いつき、それをまとめないといけないのでさらにレベルは高い。
(I noticed the essay prompt was showed again.)I think that we students should concentrate on studying while in college.I will tell you about some points to guarantee my claim.First, please consider what university is. Of course, university is the place inwhich we learn or specialize. This means we have to study in university. If we have apart time job, we cannot ignore the time while we are doing the work. Being reduced thetime relates to the lack of the time for studying. A student who studies very hard so thatthe loss time for doing part time job doesn’t disturb will not be suffered this problem.Second, if we properly construct a class schedule, normally there will not aspace to do a part time job in morning or afternoon. This means we must spend the timefor doing part time job in evening or at night. Image this situation. You have a lot ofworks. To do the large amount of this task, if you deal with these tasks in evening or atnight, probably you will be sleepy or tired when you get up in the morning. Doing a parttime job will be hard because it is the task that you get some money by doing it. I thinkthat working is a hard since that makes money to me. This example shows when doinghard tasks in evening or at night, especially at night, you will be tired next morning.This situation leads to the lack of willing to study. So I think that we should not have apart time job. Well, if the part time job is little task, this claim will not a case, so doing itmay be good in the terms of refresh, and some more.I will show the claim in the long terms.Third, please think about having studied very hard and having graduated forschool. If we have studied harder, we have more skills or knowledge. Maybe ourproposal for studying at university is making use of skills studied there, and earningmore money. By the way, how is the difference between earning money by doing parttime job when we are a college student and by using skills after graduating college?The former is for only several years, but the latter will be lasting before retired.This difference clearly will show my claims.In my conclusion, considering after graduating college, not doing a part timejob is better. Of course, if you have a part time job that is not so hard, the method youtake will be good. What I want to say is not doing something to the extent of exhaustedis important. Above all, the health is the most important. I sometimes experienced thatwhen I am ill and I must admit the important of the health.Therefore, I think that having a part time job is generally not good in the termsof health, studying, and financial.
いたって簡単な単語と文構造を使っており、中学生でも読めるだろう。
難しいことは必要とされていない…。

さて、ジェットコースター部分という導入時間をどれくらいに設定するか。
発表時間は15分。なので5分しか割けまい。となると英語がすっすっと出てこないといけない。
発表用の計画時間は来週月曜日(7月2日)に与えられる。この日にパワポを誰かに作成して
もらおう。なお我は以前の日本語での発表で、ドラクエ風RPGを混ぜ込むという暴挙に出た。

…そう、こういう発表の場ではとにかく華やかに場を盛り上げたり(自分から盛り上げるのではなく結果的に)、印象に残る発表をしたい。

さすがに飛び降りの動画つきの発表でもしたら印象に残ること請け合い。
別に痛々しくもない動画なので。ただちょっと…激突の音が普通の音とちょっと違うか…。

ところで、この後半の飛び降りパートを発表するにあたり、どういうコンセプトで進めていけばいいか。とりあえず例のAccStick6で、加速度の値をグラフにして表示させたい。
だが、ご存知のように値があまりにもばらつく。しかも統計サンプルが少ない…。
これは実験結果を述べるにあたって非常に芳しくない状態。
なので詳しい考察はせず、概要程度で終わらすのがいいだろう。
あくまでもこのクラスは「実践英語」のクラスなので。
さて、次の記事で構成などを書いていく。